Till senaste kommentaren
Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Är HVO av palmolja och PFAD värre än vanlig diesel?

Hej!

Står och väljer mellan fossil diesel och Nestes HVO och skulle vilja ha sifferbevis för vilket som är bästa valet för våran organisation.

Har läst på flera sidor att HVO som innehåller palmolja eller PFAD kan ha större klimatpåverkan än vanlig diesel på grund av avskogning. Som ingenjör skulle det vara intressant att veta bakgrunden till dessa påståenden och hur dessa slutsatser räknats ut i siffror.

Finns det uträkningar på hur mycket CO2-ekv. 1 liter palmolje-HVO, 1 liter PFAD-HVO och 1 liter fossil diesel producerar under well-to-wheel beaktat avskogning? Hur påverkas dessa beräkningar om palmoljan och PFAD:n kommer från certifierade odlingar och avskogning således inte beaktas?

Om HVO:n består av flera förnyelsebara råmaterial samt palmolja och PFAD bestäms väl dess klimatpåverkan av andelen palmoljeprodukter i bränslet? Var ligger break-even-andelen palmoljeprodukter jämfört med klimatpåverkan för fossil diesel? Hur påverkas denna andel om palmoljan och PFAD:n räknas som hållbart producerad? Beaktas det att PFAD högst utgör 5 % av produktionen och således endast borde kopplas till 5 % av klimatpåverkan genom avskogning medan palmolja står för 95 %?

/Beräknande ingenjör med miljöintresse

Kommentarer

  • Ja det är en mycket viktig och intressant fråga. Det borde finnas forskningsrapporter på en sådan beräkning.
    Jag har försökt att ta reda på om det finns garanterad palmoljefri HVO men det verkar inte vara så.
    Herman
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.