Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Bonus Malus

Diesel har visat sig vara farligt pga partiklar och NOx. Samtidigt är det en enorm skillnad mellan utsläppen från en modern bil (EURO 6 och bättre med exempelvis AdBlue) och äldre bilar. Dessutom tycks det vara betydligt enklare att göra bio-diesel än bio-bensin (preem diesel som nästan halverar CO2 utsläpp jämfört med fossil diesel). Varför har man då straffat nya dieselbilar (i relation till bensinbilar och äldre dieselbilar) i det nya bonus-malus systemet? Systemet avser enbart nya bilar. Det kostar mer för diesel per kg CO2 utsläpp som i sin tur räknas fram utan hänsyn till att bränslet till stor del kan utgöras av biodiesel.
Jonas Tegenfeldt Rapportera olämpligt innehåll

Kommentarer

  • Hej Jonas, tack för din fråga!

    Du tar upp relevanta synpunkter. Vi håller med om att alla utsläpp borde inkluderas och hanteras på samma sätt, men vi kan konstatera att det är bra att bonus-malus nu har införts, eftersom det på många områden får tydligt positiva effekter. Det är ett steg i helt rätt riktning. Exakt varför systemet ser ut som det gör just nu kan vi inte svara på, eftersom det handlar om politiska beslut.

    Det återstår många justeringar som behöver göras för att få det till ett perfekt system, och Naturskyddsföreningen bevakar frågan. Vi kommer fortsätta att kommunicera kring bonus-malus också i framtiden, så håll utkik I våra kanaler!
    Isabelle Digital kommunikatör
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.