Detta inlägg är gammalt och kan innehålla inaktuell information.
Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Dålig reklam hos Media Markt

Hej!
Har i helgen sett en reklamsnutt från Media Markt om att naturen är tråkig och man istället ska gå till deras affär och köpa elektroniska varor. På deras hemsida står det med stora bokstäver att naturen är tråkig, bifogar länk till deras hemsida.
http://www.mediamarkt.se
Denna reklam berörde mig och min omgivning väldigt negativt. Får man verkligen lov att ha ett sådant innehåll i reklam och ställa natur mot teknik.
Vänligen
Caroline Persson

Caroline Persson Rapportera olämpligt innehåll

Kommentarer

  • Hej,
    Jag reagerade också på den filmen och jag delar din uppfattning. Men så länge en film inte strider mot marknadsföringslagen så kan vi inte göra något. Det är däremot tveksamt om den funkar. Förhoppningsvis är det fler än du och jag som reagerar negativt och som kommer gå till en konkurrent och handla istället.
    Hälsningar

    Ann-Katrin Bergström
  • Tack för ditt svar ang. reklam hos Media Markt.
    Jag skickade även ett ifrågasättande angående deras budskap i reklamen och jag fick följande svar som du gärna får läsa. Jag ska aldrig mer köpa en vara i denna affär.

    Hej Caroline!

    Tack för ditt mail!

    En viktig del i Media Markts globala strategi är att vara polariserande i sin kommunikation och det nya konceptets första kampanj har temat ”Naturen är tråkig” och syftar till att på ett skämtsamt sätt skapa eftertanke kring teknikens plats i vardagen.

    Teknik och elektronik tar allt större plats i våra liv. Dels, så klart, för att tekniska prylar faktiskt underlättar vardagen för oss. Men också för att teknik gör livet så himla mycket roligare. Vi skulle till och med våga påstå att teknik är livet. Sedan får andra säga vad de vill, det är så vi ser på det i alla fall. Och det är med detta i bakhuvudet som vi ska ta fram våra kampanjteman framöver. En enkel formel som kortfattat fungerar ungefär så här: vi utgår från en sanning om människors liv, adderar en åsikt, som gärna väcker lite känslor. Och vips så har vi ett kampanjtema.
    Så, vad gör vi då när det är dags att sjösätta första kampanjen? Jo, vi börjar med att hitta sanningen, och för att göra det så räcker det med att titta ut genom fönstret. Det är november, det är kallt, det är blött och regnigt. Kanske den absolut tråkigaste tiden på året. Det finns väl ingen som tycker om att stå ute och frysa och snora i snålblåsten. Naturen är bara FÖR tråkig. Eller som vi uttrycker det i kampanjen: Naturen är tråkig. Bättre då att göra något roligt med ny teknik istället. Som att laga god mat i en ny köksmaskin, lyssna på musik i nya multiroom speakers, spela tv-spel eller kolla film. Vad som helst som gör livet roligare (vilket ju nästan alltid är något som har med teknik att göra.)

    Det här betyder alltså inte att vi ALLTID tycker att naturen är tråkig. Tvärtom, har man till exempel med sig lite roliga prylar ut i skogen, som en gopro-kamera eller en häftig kikare, så kan ju naturen vara hur kul som helst. Det är så vi ser på det i alla fall:
    Allt blir bättre och mer kul med teknik!

    Ha en bra dag!
    Med vänlig hälsning,

    Jens
    Media Markt E-handel Support

    Tel: 0770-77 87 87

    Måndag-fredag 09:00-18:00
    Lördag-söndag 10:00-15:00

    www.mediamarkt.se

    Caroline Persson
  • Jag är naturnörd OCH prylnörd men tycker både reklamen och svaret från Jens saknar intelligens. Har precis fått ett eget barn och naturen kommer alltid att gå före TV-soffan så länge jag kan påverka. Självklart kan man ha teknik i naturen som Jens säger men reklamen är ju totala motsatsen. Otroligt dåligt budskap för kommande generation. Vuxna kanske kan se den med glimten i ögat, men inte säkert att barn gör det!

    David
  • Även jag reagerar otroligt starkt mot dessa reklamfilmer som Mediamarkt nu visar. Inte enbart det faktum att de totalt saknar finess berör mig negativt, utan framförallt bristen på förståelse för att barn/unga - nästa generation - som ser filmen är lättare att påverka än vad man verkar tro.
    Det är uppenbart att varje ny generation har mindre naturlig koppling till naturen än vad tidigare generation hade, om man som de flesta växer upp i lägenhet eller i ett asfalterat villaområde . Jag menar därför att storföretag som marknadsför sig själva i medier som når den stora massan har ett ansvar som sträcker sig betydligt längre än den kortsiktiga försäljning för beställande företag som reklamen inbringar. Ett ansvar för samhället som innebär att man måste ta samtliga faktorer i beaktning när man utvecklar nya reklamer/marknadsföringsstrategier och förstå att det är avgörande att kommande generationer uppskattar och framförallt respekterar naturen.
    Tycker att det är extra märkligt att Jens själv påpekar att man kan använda sig av teknik i naturen. Varför inte då göra reklamerna som säger just det vilket då iallafall hade gett dem ett budskap. Reklam som då kombinerar teknik(det moderna samhället) med naturen.
    Och allvarligt talat - att ens uttrycka sig i termer att "naturen är tråkig" visar ju på en alarmerande inkompetens inför den. Att personer i betydande positioner inom reklambranschen besitter denna okunskap är ju skrämmande.

    Louise
  • Intressant ta del av diskussionen och mediamarkts svar! Jag har också reagerat starkt negativt på reklamen- som inte känns det minsta humoristisk. Och jag har humor. Ska aldrig mer handla på mediamarkt. Och naturen ÄR häftig... Även om inte mediamarkt verkar ha fattat det... :)!

    AktivaDagar
  • En person som kan tänka som MM och reklamfirman har fjärmat sig så långt från naturen att man kan jämföra företeelsen med mobbing: Det man inte har nån relation till kan man tänka sig att stöta bort. Det man stöter bort väcker motbjudande känslor. Det som ger negativa känslor kan man acceptera att göra illa. Denna reklam är ett illavarslande tecken på hur kommande generationer kan börja se naturen som en krånglig företeelse som man inte får ut något av och därför kan tänka sig missköta. Och något sådant motjudande utan uppenbar mening kan man alltså göra sig av med. Hemskt va..

    Fundersam
  • Håller helt med. Låt oss hoppas att kommande generationer är smartare än så. Att de förstår att naturen är en gåva som vi måste ta väl hand om.

    Ann-Katrin Bergström
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.