Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Trist vinkling i er reklam

Hejsan!
Jag gillar er, och håller med er i sak. Brukar inte heller gnälla över sånt här och får säkert en hatstorm mot mig, men såhär i rasistiska tidevarv är det rätt trist att ni väljer att illustrera er kampanj mot Black Friday med att visa två shoppande mörkhyade kvinnor som dåliga exempel och sen följa upp det med en vit man som förebild. Dessa är de enda personerna som förekommer och går att identifiera i videon. Just miljömässigt sett så är knappast svarta kvinnor det största problemet. Trist och säkert en obetänksam slump, men de enda personerna man kan identifiera i hela videon är dessa tre och det sprider ju en bild av ytliga, rasifierade kvinnor som shoppar loss kontra den kloka vita mannen som istället lagar sin cykel. Helt bisarrt om man dessutom betänker vem som gör störst ekologiskt fotavtryck generellt sett. Eller är det nåt osmakligt försök till humor apropå ordet "black"?


Kommentarer

  • Hej Anna,

    Nej, det är verkligen inget försök till humor kopplad till ordet "black". I filmen följs bilden på de shoppande mörkhyade kvinnorna av en bild på en vit man som shoppar en lyxbil. Vi har helt enkelt bilder på människor av olika hudfärg som shoppar.

    Vi har avtal med en bildbyrå och kan välja bland de filmklipp som de tillhandahåller. Det hade varit fint att ha en rasifierad person som lagar sin cykel på slutet men tyvärr fanns det ingen sådan filmsekvens.

    Vänliga hälsningar
    Åsa

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.