Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Varför ska det göras dyrare att köra miljösmarta biogasbilar i Sverige?


I Sverige satsas det på att vi som land ska vara ett föregångsland och visa positiva exempel på hur en grön omställning kan ske. Det har gått riktigt bra och Sverige rankas av klimatorganisationen CAN Europe som det mest framgångsrika landet vad gäller klimatpolitik för att påverka resten av EU och världen och visa exempel. I ljuset av detta positiva resultat är det förvånansvärt att det nu ska bli betydligt svårare att äga och köra bil klimatsmart. Detta genom att ca 60 000 fordonsägare som äger bilar som drivs med biogas – det mest klimatsmarta energimedlet som finns idag med minst växthusgasutsläpp – ska kontrolleras av verkstad inför besiktning till en kostnad av 2495 kr varje år. I grunden är det positivt att kontrollen av gastank ska göras, det känns mycket tryggare att köra bilen om vi vet att tank och ledningar testats. Men det faller på sin egen orimllilghet att bilägare som kör en bil som ger så liten klimatpåverkan som möjligt bestraffas på det här sättet. Om kontrollerna ska vara obligatoriska borde de också subventioneras för att inte riskera att den här energitypen (som redan brottas med utmaningar som svagt utbyggd infrastruktur vad gäller tankställen) minskar i popularitet. Detta vore mycket sorgligt eftersom biogasfordon är en viktig del av Sveriges omställning till minskade utsläpp från fossila bränslen. Vad kan göras för att ställa detta till rätta? Hur ser Naturskyddsföreningen på de nya reglerna? För mer info om denna regeländring, läs https://www.dn.se/ekonomi/motor/besiktningen-av-gasbilen-blev-en-dyr-historia/   


Vänliga hälsningar,
Mikael Wiking
Mikael Wiking Rapportera olämpligt innehåll

Kommentarer

  • Detta nya beslut tog död på gasbilarna.

    -Obekvämt.
    Som Mikael skrev i sitt inlägg, så är infrastrukturen dålig. Man får åka mil för att komma till närmsta station för gas.

    Men nu skall det utöver detta, kosta tusentals kronor om året för att besikta dessa fordon, som redan var dyrare i inköpspris kontra bensindrivna. Och ärligt talat, vem skulle investera i en sådan affär som resulterar i sämre ekonomi för hushållet och klumpigare möjligheter för att tanka?

    -Miljövänligare.

    Visst, men endast dom som har en väldigt god ekonomi skulle göra det, och dom flesta väljer nog en subventionerad Tesla före en gasbil.

    I slutändan drabbar detta vanliga familjer, som nu får välja. Att betala dyrt för den "fossiloberoende fordonsflotta 2030", eller ta bort gastanken och omregistrera sitt fordon till bensin.

    Grattis Sverige, ännu ett steg bakåt i utvecklingen.

    /Oscar Berg.
    Oscar Berg
  • Hej!
    Ledsen för lite långsamt svar från vår sida. Tack för frågan, vi kan tyvärr inte svara på den just nu eftersom vår sakkunnige inom hållbara transporter har semester, men vi återkommer med svar på frågan så fort vi kan.

    Allt gott,

    Isabelle Digital kommunikatör
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.